Symulator MiG-29


Symulator lotu samolotu MiG 29M

Symulator lotu myśliwca MiG-29M klasy FMS (ang. Full Mission Simulator) to nowoczesny system treningowy pilotów. Został wykonany przez spółkę KenBIT Sp. J. i słowacką firmę Virtual Reality Media.

Urządzenie jest przeznaczone do pełnego wsparcia procesu szkolenia pilotów MiG-29 w obszarach: procedury użytkowania urządzeń pokładowych w kabinie, wykonywanie lotów VFR i IFR w dzień i w nocy w różnych warunkach pogodowych, wykonywanie lotów bojowych, prowadzenie korespondencji radiowej, treningu procedur awaryjnych.

Kabina w symulatorze stanowi dokładne odwzorowanie wnętrza samolotu myśliwskiego MiG-29M. Jest wyposażona we wszystkie wskaźniki, manipulatory, system łączności oraz przyłącza instalacji. Symulator umożliwia bezpieczne szkolenie pilotów w zakresie walki powietrznej, przechwytywania obiektów i wykonywania zadań. Pozwala na bezpieczne przećwiczenie sytuacji awaryjnych np. pożar, awaria silnika i prądnic, dezorientacja przestrzenna pilota. Trening ma na celu wyuczenie odruchowych działań pilota w sytuacjach awaryjnych.

Symulacja obejmuje terytorium całej polski, ze szczególnych uwzględnieniem (wyższa dokładność) dziewięciu wojskowych lotnisk, m. in. w Mińsku Mazowieckim, Powidzu, Radomiu, Dęblinie, Łasku, Krzesinach. Umożliwia też loty w sztucznie wygenerowanej wirtualnej przestrzeni.

Placeholder

CHARAKTERYSTYKA

  • Wierna replika kokpitu maszyny MiG-29M.
  • Cyfrowy system wizualizacji oparty o półsferyczny ekran.
  • Bezpieczne szkolenie w zakresie walki powietrznej oraz procedur awaryjnych.
  • Rejestracja treningu w celu dokonania odprawy i analizy działań pilota.
  • Modułowa konstrukcja podatna na dalszy rozwój i modyfikacje.
  • Łatwa obsługa.

Oprogramowanie


Oprogramowanie zapewnia symulację wszystkich działań bojowych, pilotażowych i nawigacyjnych (VFR, IFR, VMC, IMC) z uwzględnieniem lotów z składzie formacji z generowanymi wirtualnie obiektami. Symulator samolotu umożliwia współpracę on-line z symulatorami zintegrowanymi we wspólnym środowisku sieciowym bazujących na architekturze High Level Architecture (HLA) zgodnie z STANAG 46031.

Placeholder

Symulowany ruch samolotu uwzględnia efekty zmian czynników:

  • sił i momentów aerodynamicznych,
  • położenia przestrzennego samolotu,
  • mocy silników,
  • oporów aerodynamicznych,
  • prędkości i wysokości lotu,
  • temperatury otoczenia,
  • masy samolotu,
  • położenia środka ciężkości i konfiguracji samolotu.

Instruktor prowadzący trening pilota ma możliwość kontrolować wirtualne środowisko symulacji, warunki meteorologiczne i taktyczne oraz parametry techniczne wirtualnego samolotu. Możliwe jest trenowanie wybranych zadań z zakresu walki lub procedur awaryjnych. Po zakończeniu sesji treningowej możliwe jest odtworzenie zdarzeń w celu analizy działań pilota i korygowania niepożądanych odruchów. W prowadzonych symulacjach możliwe jest wprowadzenie stałych i ruchomych celów naziemnych oraz wielu typów statków powietrznych. System wykorzystuje charakterystyki systemów uzbrojenia różnego typu znajdującego się na wyposażeniu samolotów MiG-29M.

Placeholder

W kabinie występują symulowane efekty akustyczne:

  • praca zespołu napędowego,
  • łączność radiowa, radiowe tło akustyczne i zakłócenia,
  • dźwięki emitowane przez wyposażenie pokładowe,
  • dźwięki towarzyszące awariom,
  • zjawiska atmosferyczne,
  • odgłosy walki.



Realistyczne odwzorowanie przestrzeni widocznej z kokpitu zapewnia użycie 6 projektorów sferycznych renderujących obraz w wysokiej rozdzielczości na półsferycznym ekranie otaczającym kabinę.

Placeholder