W stoczni Remontowa Shipbuilding SA firma KenBIT zakończyła z powodzeniem próby portowe (HAT) oraz morskie (SAT) systemów łączności wewnętrznej i zewnętrznej piątego z serii sześciu holowników H-3 „Leszko”, przeznaczonego do służby w 3. Flotylli Okrętów.
KenBIT uczestniczy w budowie 6 holowników przeznaczonych do wykonywania zadań wsparcia bojowego i logistycznego na morzu i w portach na rzecz Marynarki Wojennej. Dodatkowo okręty te realizują działania związane ze wsparciem akcji ratowniczych, transportem ludzi i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz mają możliwość podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych i torped.
W zakresie kompetencji KenBIT znajduje się wyposażenie tych jednostek w systemy łączności zewnętrznej – radiostacje HF i VHF/UHF firmy Rohde&Schwarz oraz kompletny zestaw GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Drugą grupą wyposażenia tych jednostek, za którą odpowiedzialna jest firma KenBIT są systemy łączności wewnętrznej: telefony automatyczne i bezbateryjne, rozgłośnia dyspozycyjna i manewrowa „AFRODYTA” oraz system radiowo-telewizyjny okrętu.
Holownik H-3 „Leszko” jako pierwszy z serii został wyposażony w zupełnie nowy system rozgłośni dyspozycyjnej „Afrodyta”, który został zaprojektowany i w całości zbudowany przez firmę KenBIT na potrzeby tego projektu. Rozgłośnia zastosowana na jednostce łączy w sobie funkcje łączności jednostronnej (PA – Public Address) oraz łączności dwustronnej głośnomówiącej (T-B – Talk-Back) służącej do ogłaszania komunikatów i komend na wszystkich liniach głośnikowych i abonenckich jednocześnie (okólnik) lub na wybranych liniach.
System rozgłośni PA GA (T-B) zainstalowany na holowniku spełnia następujące wymagania:
- nadawanie komunikatów i komend dla załogi na wszystkie pokłady otwarte i pomieszczenia holownika;
- realizację łączności zwrotnej od głośników do panelu mikrofonowego;
- nadawanie sygnałów alarmowych oraz alarmu ogólnego (General Alarm) zaprogramowanych wg. Regulaminu Służby Okrętowej lub zgodnie z przepisami IMO/SOLAS;
- odtwarzanie alarmów inicjowanych przez systemy wykrywcze pożaru, skażeń i gazu.
W skład systemu wchodzą następujące elementy:
- jednostka centralna (CU);
- wielokanałowy wzmacniacz mocy (PA);
- wyświetlacz jednostki centralnej (LMP);
- panel mikrofonowy i sterujący MCS 20 w wykonaniu pulpitowym lub naściennym;
- panel aktywacji alarmów ACM 8 w wykonaniu pulpitowym lub naściennym;
- głośniki kabinowe z modułem łączności zwrotnej MSB 1;
- pokładowa skrzynka abonencka z modułem łączności zwrotnej MSB 2;
- pokładowa skrzynka abonencka z modułem łączności zwrotnej MSB 3;
- panel przyłączy API (Access Panel Interface).
Większość elementów wykonawczych rozgłośni dyspozycyjnej „Afrodyta” została zaprojektowana i wykonana przez KenBIT, dzięki temu rozgłośnia może być dowolnie dostosowana do indywidualnych potrzeb Armatora. W zależności od klasy jednostki pływającej, liczba poszczególnych elementów może się zmieniać, w celu spełnienia wymagań i potrzeb stawianych systemowi łączności lub w zależności od indywidualnych zadań realizowanych przez jednostkę pływającą.
Rozgłośna dyspozycyjna „Afrodyta” przed zamontowaniem na holowniku H-3 „Leszko” została poddana kompleksowym, wielotygodniowym badaniom i próbom mechanicznym, środowiskowym oraz elektromagnetycznym w certyfikowanych ośrodkach badawczych, akredytowanych przez PCA. Finalnie produkt spełnił wymagania określone przez Polski Rejestr Statków i uzyskał Świadectwo Uznania Typu Wyrobu (Type Approval Cerificate) TE/1001/880575/21 (pobierz).